Per què no puc aturar el meu cap?

Com funciona la nostra ment i com ens ajuda el Mindfulness

El teu cap no para mai? Està sempre rumiant una cosa o una altra, avançant-se, projectant, revisant fets del passat, jutjant o anticipant?

Fes una prova: tanca els ulls durant 30 segons i observa el que passa a la ment. Ara. Prova-ho.

Què has trobat? Hi havia calma o contingut mental? Molt? Han aparegut fets que ja havien succeït, problemes per resoldre, la llista de la compra, el planning de demà? Hi havia autocrítica (a mi no em sortirà això, no sé si ho estic fent bé)? Si és així el teu cap funciona com el del 90% dels occidentals, de forma errant, i gràcies a la neurociència sabem per què.

EL NOSTRE CERVELL CONSUMEIX UN 20-25% DEL NOSTRE OXÍGEN I REC SANGUINI I ÉS MOLT EFICAÇ PER RESOLDRE TASQUES COMPLEXES. PERÒ QUAN NO ESTÀ OCUPAT RESOLENT AQUESTES TASQUES, LA SEVA ACTIVITAT AMB PROU FEINES DISMINUEIX.

Aleshores, es dispara el discurs autobiogràfic (al lòbul frontal). És la xarxa neuronal per defecte (default mode network), la famosa ment de mico, una cascada de pensaments persistents que ens porten d’un fil de pensament a un altre en bucle, sense arribar gaire enlloc, i no ens permeten estar realment presents en el moment.

Són pensaments sobre el passat, revisions, autocrítiques, o projeccions d’un futur que potser no arribarà mai. Posen en evidència els nostres patrons mentals adquirits, que no sempre són saludables.

SI LA NOSTRA MENT TENDEIX A ANAR REVISITANT EL PASSAT TENDIM A LA AUTOCRÍTICA I LA DEPRESSIÓ. I SI TÉ TENDÈNCIA A AVANÇAR-SE ES GENERA ANSIETAT I ESTRÈS.


Som la única espècie que passa la major part del temps en el que no existeix (futur, passat, abstraccions). I no es tracta d’una activitat reflexiva conscient i voluntària, sinó d’una activitat inconscient, d’un mode errant de la ment, que ens deixa una sensació d’esgotament mental i que ens priva de viure en el moment present amb tota la vitalitat, intensitat i plenitud que això aporta.

I COM ENS AJUDA EL MINDFULNESS?

Doncs entrenant la nostra atenció per connectar-nos amb el nostre cos, que sempre viu en el present, amb les nostres sensacions corporals, amb la nostra respiració, amb les nostres emocions, aprenent a fer pauses per fer-nos presents en aquí i l’ara, poc a poc es va modificant la tendència errant de la ment.

ELS ESTUDIS MOSTREN QUE LA MENT ÉS PLÀSTICA I QUE, A TRAVÉS DE LES MEDITACIONS I ELS EXERCICIS DEL MINDFULNESS DISMINUEIX L’ACTIVITAT DE LA XARXA NEURONAL PER DEFECTE, DEL DISCURS AUTOBIOGRÀFIC, I ENS PODEM FER MÉS PRESENTS EN EL QUE ÉS, AQUÍ I ARA, I QUE AIXÒ COMPORTA UN NIVELL DE BENESTAR PSICOLÒGIC I EMOCIONAL MOLT MÉS ALT.

Pots començar aplicant La Pausa dels 3 Passos diversos cops al dia, abans de sortir de casa per anar a la feina, abans d’encendre l’ordinador, en la pausa que facis per dinar, a l’arribar a casa o al vespre, per exemple. I veure com això canvia la teva forma d’estar en el present. O bé apuntar-te en algun dels nostres Cursos per aprendre totes les eines i pràctiques del Mindfulness i posar la ment al teu servei en comptes de patir el seu funcionament automàtic.

T’ANIMES A PROVAR-HO?