El mindfulness en la vida quotidiana

Viure el Mindfulness en el dia a dia

En el Mindfulness diferenciem entre pràctica formal, la que fem quan ens asseiem a meditar o ens estirem a fer un escàner corporal o una relaxació, i la pràctica informal. La pràctica informal de Mindfulness és la que fem fora del coixí del meditació, quan estenem l’atenció plena a les activitats regulars del dia a dia, tant com sigui possible. Des de rentar-nos les dents amb atenció plena, a caminar, acaronar el gat, estar en una conversa, escombrar o fer el sopar.

Per a algunes persones aquest Mindfulness dinàmic és el que els resulta més fàcil. I per a tots és extremadament gratificant. Perquè no és el mateix fer les coses amb el pilot automàtic que posar-hi els sentits i el cor. I és que tot sovint el ritme occidental trepidant ens porta a fer les coses ràpidament i pendents del que vindrà després, quan acabem això que estem fent sense presència. I així tot el dia. I amb aquesta velocitat s’activa el mode automàtic i es perd la riquesa, la profunditat, la intensitat i la plenitud de l’experiència.

Estar ben presents en les activitats mundanes, a més, redueix la rumiació (el pensament excessiu), ens ajuda a desaccelerar-nos i ens aporta una joia insospitada, el gaudir de les petites grans coses de la vida, sempre presents i que ens passen tan desapercebudes.

I com es fa?

Es tracta de deixar de fer les coses de forma mecànica, i acostar-nos-hi amb la ment del principiant, observant amb curiositat i fent-nos totalment presents, desperts, com si fos la primera vegada que tenim aquella experiència.

De fet, sempre ho és: de la mateixa manera que no estem mai davant del mateix riu (perquè, com deia Heràclit, ni la persona ni l’aigua seran les mateixes), tampoc és mai la mateixa sortida de sol, ni el mateix paisatge, ni la mateixa conversa, ni els mateixos sons al bosc ni el mateix gust al nostre paladar, ni tan sols el mateix amic, parella o avi el que tenim al davant.

Per tenir aquesta presència en les activitats diàries posem atenció als nostres sentits, als moviments del cos, de la respiració i de la nostra ment.

I contemplem cada activitat com un fi en sí mateix,  ja que el que fem en cada moment és valuós per si mateix. És a dir, si anem camí de la feina, podem estar presents i gaudint d’aquest caminar, del sol a la pell, dels somriures amables amb que ens creuem i de la natura al nostre voltant, més enllà de saber que ens acosta al nostre objectiu.

Per tant connectem amb el cos, els sentits, la respiració i les sensacions corporals del moment i hi tornem una vegada i una altra, perquè ja sabem que en algun moment els pensaments ens trauran del moment present.

Activitats de Mindfulness en la vida quotidiana

Us deixo un llistat de propostes per experimentar aquesta presència plena en el dia a dia, i us animo a fer créixer aquesta llista a sota amb els vostres comentaris:

  • Posa tota la teva atenció en una activitat de cura personal: rentar-te la cara, dutxar-te, raspallar-te les dents, posar-te crema…  nota les sensacions i els moviments del cos en cada moment, tota la informació que entra pels sentits (sons, olors, tacte, gust, imatges).
  • Quan surtis de casa, a propòsit, camina més lentament cap a la feina, cap al cotxe o cap al teu transport. Nota quins músculs es mouen perquè puguis caminar, on es perceben les sensacions del caminar (pots portar l’atenció a la planta dels peus, cames, natges, esquena, abdomen, braços).
  • Observa la teva postura en diferents moments del dia: al conduir, al treballar, al caminar… Comprova si la teva esquena està recta, les espatlles enrere i el pit obert. Deixa anar la tensió si la trobes. Dibuixa un somriure i mira com aquest simple gest canvia la teva experiència.
  • Quan siguis a la feina, agafa’t un minut per posar atenció a la teva respiració abans d’encendre l’ordinador o mirar el teu correu. Si cal posa’t un post-it al lateral de la pantalla perquè t’ho recordi.
  • Fes una pausa en les teves tasques diàries per prestar atenció, durant un parell de minuts, als sons que arriben. Què sents? On són aquests sorolls? A quina distància? Quan comencen? Quan acaben?
  • Nota els punts de contacte del teu cos amb qualsevol superfície (roba, seient, el contacte físic amb una altra persona, etc.)  sempre que puguis.
  • Al menjar o beure, fes-te present i abans d’ingerir imagina’t totes les connexions que han fet possible aquell aliment (terra, clima, llavor, temps, polinització, pagès, transport, cuina, etc.).
  • Durant el menjar, no facis ús de la TV ni del mòbil. Observa el menjar amb els cinc sentits abans d’ingerir-lo. Sent el gust del menjar a la boca. Deixa anar els coberts mentre mastegues abans d’agafar-los de nou. Observa la teva sensació de sacietat i deixa de menjar quan l’estómac sigui ple al 80%.
  • Mentre et trasllades caminant d’una banda a l’altra, pots posar atenció al teu cos. Pren nota de la teva postura. Observa el contacte amb la terra, sent l’aire o el sol a la cara, la temperatura a la pell. Pregunta’t si estàs anant massa ràpid.
Mindfulness en la vida quotidiana
  • Quan estiguis en una conversa, observa si estàs fent una escolta activa: sense jutjar si estàs d’acord o no, sense planificar la teva resposta. Simplement escoltant l’altra persona amb tota la teva atenció, llegint el seu llenguatge corporal, empatitzant.
  • Quan pugis escales, baixa el ritme, puja els graons d’un en un. Recorda que no hi ha cap lloc on anar ni res que hagis de fer que no pugui esperar un altre instant mentre romans plenament en aquest. Fes un cicle de respiració per cada graó. Aquesta és difícil, esteu avisats.
  • Fes un passeig sense portar el mòbil a sobre i caminant sense pressa, com si no tinguéssis cap objectiu més que el caminar. O, si esperes el transport, deixa el mòbil a la butxaca i simplement, durant els minuts d’espera, observa el que passa al teu voltant o bé el que passa al teu cos.
  • Al supermercat, agafa un carro i camina molt lentament, fent una meditació en moviment, recorda que estàs present en el teu cos. Valora el fet miraculós que ets capaç de caminar, perquè moltes persones no poden. Durant un instant, no donis per suposat que el teu cos funciona de forma tan meravellosa. Agraeix-li com et porta, el vehicle que és per a la teva vida.
  • Tria una activitat domèstica com rentar plats, netejar, treure les escombraries o planxar i fes-la de forma conscient en comptes d’espolsar-te-la de sobre de forma ràpida i automàtica. Sent-la com un fi en si mateix, no com un mitjà per obtenir una altra cosa. Observa els teus moviments, nota’ls de veritat, les sensacions que entren pels sentits (la temperatura de l’aigua, els sons, olors, sensacions de tacte, etc.) i torna la teva ment a l’activitat quan se’n vagi.
  • Practica dir “no” a fer més d’una cosa a la vegada: no miris ni agafis el telèfon mentre estiguis amb els teus fills o parella, no llegeixis mentre esmorzes ni miris la TV mentre sopes, etc.
  • Surt a observar les estrelles amb tota la teva atenció, com si fos la primera vegada que veus el cel estrellat.

Altres recursos de Mindfulness en la vida quotidiana

També podeu practicar el Passeig Conscient o el Passeig a la Cerca de la Bellesa. I estic amb ganes de preparar un àudio de meditació caminant. Espero poder compartir-lo aviat.

Mentrestant podeu llegir més sobre la presència aquí i, si voleu aprofundir-hi, us recomano dos llibres preciosos de dos grans mestres de l’atenció plena: Cap a la Pau Interior, de Thich Nhat Hanh i Mindfulness en la vida cotidiana, de Jon Kabat-Zinn.

I una cita preciosa de Thay que, potser sona naïf, però després d’experimentar la consciència plena en el dia a dia, esdevé ben real. Us desitjo que ho pugueu viure…

“Podem somriure, respirar, caminar i alimentar-nos de manera que siguem conscients de tota la felicitat que ens envolta.”

THICH NHAT HANH