La síndrome postvacacional

La síndrome postvacacional i les eines del Mindfulness, pràctiques senzilles per a la tornada a la quotidianitat

Per a moltes persones la tornada a la rutina del setembre es fa difícil. Sigui perquè perdem la llibertat de moviments i horaris que hem gaudit durant les vacances, perquè tornem a dedicar moltes hores a la feina o perquè els dies s’escurcen i perden llum, ens trobem desanimats, amb poca energia o motivació i fins i tot ansiosos o deprimits.

Hi ha algunes eines del Mindfulness que podem emprar per a superar la síndrome postvacacional:

LA GRATITUD

Sabem que sovint la ment es fixa més en el que està malament i ens manca, entrant en una espiral negativa de pensaments i emocions. Amb el simple acte d’apreciar el que sí tenim, el nostre sentir pot canviar significativament.

Per a practicar la gratitud posa’t còmode, tanca els ulls i acompanya la teva respiració durant un minut. Després pensa sobre el que no voldries canviar de la teva vida. Si fos possible esborrar parts de la teva vida, inclosos els records, què és el que no voldries esborrar? Què aprecies de la teva vida? Poden ser relacions, llocs especials, ocupacions, pertinences, la música, la natura, una habilitat que tinguis…

Quin efecte té recordar aquestes coses en tu? Com et sents quan les aprecies sense donar-les per suposades?

Fes l’exercici, cada vespre, de triar un motiu pel qual sentis gratitud i escriure’l. Pot ser una conversa agradable, disposar d’un plat a taula, els rajos de sol sobre la teva pell, una estona amb la teva mascota o la bona salut per sortir a passejar o llegir aquest article.

LA CALMA

Pots fer també una senzilla meditació que t’aporti calma i benestar instantanis.

Seu en un lloc còmode i tranquil amb el mòbil apagat. Tanca els ulls i busca les sensacions físiques de la respiració en el cos, el seu moviment, preferiblement al ventre. Acompanya la teva respiració durant uns minuts, sentint com puja i baixa el ventre, com s’expandeix i es contrau amb cada inspiració i cada espiració. Queda’t en aquest moviment, amb tota la teva curiositat i atenció. Quan la ment se’n vagi, que ho farà, amb amabilitat i sense retrets torna a les sensacions de la respiració. Veuràs com uns minuts d’aquesta pràctica t’aporten calma i més energia per afrontar el dia.

Quan acabis aquesta meditació et pots preguntar “Com em puc cuidar ara?” i la resposta pot ser tan senzilla com fer un estirament, degustar un cafè amb tranquil·litat o telefonar un vell amic.

AUTOCONEIXEMENT

Si el malestar perdura, potser és que hem de fer canvis en la nostra vida perquè s’ajusti més al que realment ens omple i ens fa feliços. Una bona manera d’esbrinar-ho és observar els nostres pensaments i emocions recurrents. Pots accedir-hi meditant.

Després d’acompanyar la teva respiració durant uns minuts pots imaginar que estàs assegut al cinema, a la fila del darrera, i que davant teu, a la pantalla, pots observar el que passa per la teva ment. Espera i pren nota de cada pensament i emoció que apareguin sense jutjar-los. No t’hi enredis, observa’ls, deixa’ls passar i espera atentament a que aparegui el següent. Amb una mica de pràctica podràs accedir fàcilment a la informació que habitualment passa per sota del nivell de consciència de la nostra ment i que et servirà per orientar els canvis, si és que cal fer-los.

FELIÇ TORNADA!

Pots llegir una versió abreujada d’aquest article a l’Ham de Banyoles. I si vols tibar del fil de les eines del Mindfulness per a viure una vida més plena pots consultar els nostres Cursos i Sessions o altres articles del Blog.