EL DOL I EL MINDFULNESS

Com ens pot ajudar el Mindfulness en la gestió del dol

El Mindfulness són totes aquelles pràctiques que ens porten a l’atenció plena, a saber què està passant, a estar realment desperts. A conèixer la nostra experiència interna (emocions, pensaments i sensacions corporals) i també l’externa (la vida que es desplega al nostre voltant i les relacions amb els altres).

Es tracta de meditacions guiades amb diferents focus i de pràctiques de consciència corporal i de relaxació. Així com d’exercicis d’autoindagació i reflexió i de pràctiques compassives, que ens duen a tractar-nos millor a nosaltres mateixos, especialment en moments de patiment. També, més enllà del coixí de meditació o de la màrfega, fem pràctiques informals de presència plena al llarg del dia, com passejos conscients o alimentació amb atenció plena, per estendre els beneficis de la pràctica i que s’acabi convertint en una forma d’estar, de viure, de ser.

El Mindfulness és una de les pràctiques contemplatives més estudiades científicament, amb milers de papers que han provat la seva eficàcia, entre d’altres, per a:

  • La reducció de l’estrès, l’ansietat i la depressió
  • La millora en la regulació de l’atenció i en la gestió de les emocions
  • La millora de la resposta immunitària del cos i dels processos inflamatoris i el dolor
  • La reducció dels sentiments de soledat, ansietat i frustració, amb el conseqüent increment de benestar personal i la qualitat de vida. Pots llegir més sobre el Mindfulness aquí.

El dol i el Mindfulness

Com ens poden ajudar les pràctiques del Mindfulness per a viure millor un dol, reduir el nostre patiment, avançar més ràpidament i sortir-ne enfortits?

El dol és el difícil procés d’assimilació de la pèrdua d’una persona estimada després de la seva mort. Es tracta d’un procés multidimensional (emocional, físic, mental, espiritual), que s’allarga més del que ens pensàvem, amb emocions molt doloroses. Pots llegir més sobre el dol aquí.

Sorprenentment, solem arribar a la experiència inevitable dels dols sense gaire informació, referents ni eines per a gestionar-los. I a vegades ho fem també sense conèixer gaire bé el món intern dels nostres sentiments, o com es materialitzen en el nostre cos en forma de tensió o malestar. Ni sabem com regular la nostra ment perquè no ens desbordin els pensaments intrusius i repetitius que sorgeixen davant d’una pèrdua significativa.

L’experiència del dol és tan intensa que ens porta emocions molt difícils de sentir, com la tristesa més profunda, una immensa buidor, ràbia, confusió, pena, nostàlgia, desconsol o descoratjament. Un procés tan intens que arriba a concentrar tots els nostres recursos mentals, i durant un temps no podem pensar en res més. Que ens absorbeix quasi tota l’energia vital, de manera que amb prou feines ens sentim amb forces per sortir del llit i passar el dia. Que creiem que durarà per sempre i que ningú en pot comprendre la seva profunditat o magnitud. I ens trobem sols, minvats i sense ànims per encarar el futur.

El Mindfulness és una meravellosa eina per acompanyar processos de dol, per molts dels seus mecanismes i beneficis.

La intel·ligència emocional i el Mindfulness

D’una banda, les pràctiques del Mindfulness orientades al coneixement dels nostres sentiments, del nostre estat interior, ens permeten accedir a la intel·ligència emocional. Aprenem a identificar el que ens passa, i alhora a deixar-nos-ho sentir des d’un centre serè que està en tots nosaltres però que sovint no coneixem. Conèixer les nostres emocions és el primer pas fonamental per a poder gestionar-les, ja sigui donant-los una sortida alliberadora a través de l’expressió, com aprenent a donar-los una resposta amable i compassiva. A confortar-nos a nosaltres mateixos, coneixent el que necessitem i ens fa bé a cada moment.

En les pràctiques de Mindfulness descobrim i cultivem el nostre refugi intern, aquell nucli dins nostre que, malgrat el que passi en l’exterior, encara que sigui una vivència tan dolorosa com aquesta, sempre està bé. Està intacte, complet, és indestructible. I aprenem a sostenir les emocions difícils des de la nostra respiració, activant l’observador de la nostra consciència que fa possible que l’emoció no ho ompli tot, no ens arrossegui. I d’aquesta manera trobem moments de pau, de calma sota la tempesta, per descansar i agafar forces.

L’acceptació

D’altra banda, les pràctiques del Mindfulness ens ajuden a cultivar l’acceptació d’allò que no podem canviar, i a discriminar tot allò que sí podem fer per a millorar la nostra condició. Per bé que la resistència al que ens ha passat és natural, l’única manera de trobar l’equilibri és aprendre a deixar anar la resistència i fer les paus amb la realitat, quan en siguem capaços.

Les pràctiques del Mindfulness ens recorden que tots estem connectats i que el dolor i les pèrdues formen part de la experiència humana natural de tots nosaltres. Fer-nos-en conscients ens permet sentir-nos acompanyats en el dolor, reduir les sensacions d’aïllament i soledat i acceptar més fàcilment la realitat.

I alhora el Mindfulness ens ajuda a entendre la impermanència de tots els fenòmens: dels pensaments que venen i van, de les onades d’emoció que pugen i baixen, de les sensacions físiques que apareixen i es desfan. De la mateixa manera que fins i tot la vida és impermanent, ens recordem que el nostre dolor també ho és. Que aquesta experiència, com altres dificultats anteriors, també passarà. I recapitulem les males èpoques que hem superat i què ens ha ajudat, contribuint així a la nostra resiliència.

El moment present i la visió clara

En un procés de dol, la ment pot tendir a anar-se’n excessivament cap el passat, cap al record amarg. O pot escapar-se cap el futur, imaginant escenaris desoladors sense la persona estimada, on creiem que no ens hi trobarem mai bé. La nostra ment pot ser la nostra aliada en aquest procés de dol, si aprenem a regular-la i posar-la al servei del nostre benestar, o pot jugar-nos males passades i turmentar-nos innecessàriament.

Les pràctiques del Mindfulness ens ajuden a regular la nostra ment i la nostra atenció. I ens porten a estar presents en el moment, aquí i ara, evitant que la nostra ment derivi freqüentment cap al passat o el futur. I en el moment present és on millor estem, on podem sostenir també les onades d’emocions difícils i confortar-nos.

Quan encalmem la nostra ment, en sorgeix la visió clara de les coses. Una visió més real i objectiva que, a més de mostrar-nos el nostre paisatge interior, el nostre dolor, també ens permet veure tot el que sí tenim, tot el que encara està bé en la nostra vida. Totes les persones que ens estimen i tots aquells privilegis dels que gaudim. Com els amics, la possibilitat de fer un passeig, la natura i l’art o el fet de tenir un sostre a sobre el cap i un plat a taula. I d’aquesta manera els tornem a apreciar i agrair, trobant més benestar, acontentament i gaudi.

La compassió interior

Finalment, les pràctiques del Mindfulness també ens connecten amb l’autocompassió o compassió interior, aquell interès i amor per a nosaltres que ens ajuda a treballar per estar millor. Ens anima a convocar tota la nostra amabilitat justament quan més ho necessitem, a tenir cura de nosaltres mateixos. I ens dóna eines per a fer-ho.

Les pràctiques autocompassives ens proporcionen grans dosis de confort i benestar i ens ajuden a sentir emocions positives i a avançar en el camí de la recuperació d’una manera molt clara.

La meva experiència personal de dol

Dissortadament, puc donar fe de la utilitat del Mindfulness en el dol, no només com a professional, sinó com a testimoni personal. L’any 2021 va dur-me dues grans pèrdues, la d’una de les meves millors amigues, i la de la meva parella. Persones joves, pèrdues sobtades i complexes, ingents…

Després de la mort del meu company, vaig haver de convocar tots els meus recursos interns per a acceptar i aprendre a viure amb la seva absència. Les eines del Mindfulness van ser un recurs inestimable en els moments més durs de la meva vida i vaig poder ajudar-me a mi mateixa a transitar millor aquesta vivència.

Treure d’una experiència tan amarga si més no una cosa bona que pogués ajudar els altres és el que em va dur a escriure un llibre sobre el dol, que estarà disponible la primavera del 2023. Si desitges estar al cas de la seva publicació, et pots subscriure al butlletí o a l’Instagram. El llibre contindrà exercicis, pràctiques, àudios de meditació mindfulness i altres recursos que t’ajudin a transitar el teu dol de forma conscient i positiva i a reconnectar amb la vida. Segueix-nos aquí.

Alhora, si estàs interessat en rebre un acompanyament al dol basat en el Mindfulness, també pots sol·licitar Sessions individuals, on dissenyarem un pla personal per a que puguis integrar millor aquesta vivència tan dolorosa.

De tot cor, lamento la teva pèrdua i desitjo que aviat puguis sanar i trobar la pau i reconnectar amb la joia de viure.

Més sobre el dol:

Consells i recomanacions per al procés de dol
El dol què és etapes durada
Les 5 fases del dol Elisabeth Kübler-ross