Consells durant el procés del dol

Viure un dol

El dol és el difícil procés d’assimilació de la pèrdua d’una persona estimada després de la seva mort. Es tracta d’un procés multidimensional (emocional, físic, mental, espiritual), que s’allarga més del que ens pensàvem, amb emocions doloroses. Pots llegir més sobre el dol aquí.

I malgrat que el dol és una vivència que tots transitarem i que totes les persones que coneixem també han viscut, solem arribar a la experiència dels dols sense gaire informació, referents ni eines per a gestionar-los. I ens trobem perduts, desbordats per emocions molt difícils de sentir, com la tristesa més profunda, un buit immens, ràbia, confusió, pena, nostàlgia, desconsol o descoratjament. Amb una energia física molt baixa i una ment que tot el dia recorda i pensa en la pèrdua. I no sabem si ho estem fent bé o com ens podem ajudar a nosaltres a viure millor el procés, a patir menys i a sanar abans.

El Mindfulness és una gran eina per assistir-nos en el procés de dol, però els consells que et proposo, basats en la meva experiència personal, inclouen altres recursos terapèutics amb una bona base científica. Pots llegir més sobre l’ajuda del Mindfulness en el dol aquí.

Consells i recomanacions durant el procés del dol:

Hi ha certes actituds, eines i recursos, sustentats en l’evidència científica, que ens poden ajudar molt a viure millor el dol:

  • No t’aïllis. Ens hem de fer conscients, una vegada i una altra, de la necessitat de transitar aquest procés en companyia, de deixar-nos ajudar i escoltar pels nostres, perquè el suport que rebem és un dels millors predictors per a un dol saludable i la resiliència
  • Fixa’t petits objectius cada dia, que no excedeixin la teva energia però que t’ajudin a experimentar bons moments i a recuperar-te, a poc a poc
  • Dóna’t permís per sentir tot el que vingui, fes-hi un espai, sostén-ho en companyia o a través de la respiració o en meditació, i parla’n i escriu-ne. T’ajudarà en l’assimilació i l’acceptació de la pèrdua
  • Sàpigues que aquest dolor és l’altra cara de l’amor que sents per aquesta persona. Així que, la propera vegada que el sentis, enfoca’t en l’amor i la gratitud pel que vau viure, de manera que els puguis sentir també i t’acompanyin i et donin forces
  • Tingues cura del teu cos, de la teva ment i del teu cor, tots t’ajudaran en el procés de recuperació. Camina i fes exercici, medita, fes pràctiques de compassió interior que et confortin…
  • No perdis de vista la bellesa del món, no deixis que el dolor ho tenyeixi tot. Recorda i gaudeix de les persones, els paisatges, les activitats i les coses que encara pots fer i et fan sentir bé. I agraeix la seva presència en la teva vida…
  • Fes coses noves, que no portin incorporades el record de la persona estimada, que t’ensenyin i et duguin a llocs nous. La novetat genera dopamina i ens ajuda amb emocions positives
  • Mira de tornar al moment present, una vegada i una altra, quan la ment vagi al passat i la nostàlgia sigui excessiva. O quan s’escapi al futur i sigui desolador projectar-lo. Només ocupa’t d’estar bé ara, avui, en aquest moment. Dia a dia, passa a passa
  • Recorda que és natural sentir-se així, que la vida a vegades fa mal, i que no hi ha res erroni en tu per trobar-te decaigut o trist arran d’una pèrdua significativa. I que és un procés llarg i natural
  • I alhora estigues atent a la teva evolució. Cal afinar la nostra brúixola interna per saber què ens fa bé i què ens fa mal en el procés del dol, i si i quan ens cal demanar ajuda externa. Hem d’anar revisant que anem reconnectant a poc a poc amb la vida que encara és aquí, amb totes aquelles persones i fets que apreciem, amb allò que ens fa vibrar i que ens dóna un sentit i un propòsit vital
  • Al cap d’un temps, quan el teu entorn deixi de preguntar-te per la teva pèrdua, no et sàpiga greu seguir parlant-ne, de les diferents etapes i moments. És molt necessari i ajudaràs també a les altres persones transmetent uns coneixements que els poden ser útils en el futur. En parlem massa poc, de la mort i les pèrdues
  • Confia en que aviat estaràs millor, malgrat que encara sigui difícil d’imaginar
  • Aprofita aquesta oportunitat per adquirir eines per aprendre a reconèixer, validar, expressar i donar resposta a les emocions, per establir prioritats per a la teva vida, per cultivar el teu benestar. Com la meditació, l’exercici, les teves aficions o donar la importància que es mereix a les relacions personals.

Tant de bo aquests consells durant el procés del dol et siguin d’utilitat.

La primavera del 2023 naixerà un llibre sobre el dol basat en la meva experiència personal, els coneixements d’intel·ligència emocional, psicologia positiva i mindfulness adquirits al llarg de la meva trajectòria professional i la recerca que he fet sobre el dol. Si desitges estar al cas de la seva publicació, et pots subscriure al butlletí o a l’Instagram. El llibre contindrà exercicis, pràctiques, àudios de meditació mindfulness i altres recursos que t’ajudin a transitar el teu dol de forma conscient i positiva i a reconnectar amb la vida. Segueix-nos aquí.

Alhora, si estàs interessat en rebre un Acompanyament al dol basat en el Mindfulness, també pots sol·licitar Sessions individuals, on dissenyarem un pla personal per a que puguis integrar millor aquesta vivència tan dolorosa.

Pots llegir més sobre El Dol, Les Fases del Dol o Com el Mindfulness ens pot ajudar en el sol clicant als enllaços o en les imatges a sota.

Si estàs transitant un dol, desitjo de tot cor que aviat trobis la pau i l’acceptació i puguis tornar a connectar amb la vida.

Més sobre els processos de dol:

El dol després de la mort què és durada fases
El dol i el Mindfulness autoajuda dol teràpia de dol acompanyament en el dol
Les 5 fases del dol Elisabeth Kübler ross model afrontament dual